22 June 2017
AsiaNews.it Twitter AsiaNews.it Facebook
Geographic areas




  • > Africa
  • > Central Asia
  • > Europe
  • > Middle East
  • > Nord America
  • > North Asia
  • > South Asia
  •    - Afghanistan
  •    - Bangladesh
  •    - Bhutan
  •    - India
  •    - Nepal
  •    - Pakistan
  •    - Sri Lanka
  • > South East Asia
  • > South West Asia
  • > Sud America
  • > East Asia


  • » 04/28/2010, 00.00

    BANGLADESH

    Government suspends Channel 1, a TV station close to the opposition

    William Gomes

    For Bangladesh’s Telecommunications minister, the channel was at fault for “violating rules”. No political consideration went into the decision. A controversial businessman close to former PM Zia’s eldest son owns the station. Human rights activists fear for press freedom in the country.

    Dhaka (AsiaNews) – The Government of Bangladesh suspended Channel 1, a TV station founded by controversial businessman Giasuddin Al Mamun (picture), who has close ties to Tarique Rahman, eldest son of former Prime Minister Khaleda Zia of the Bangladesh Nationalist Party. The authorities took the decision against the station, accusing the latter of “violating rules”. A number of human rights organisations have expressed deep concern for the action and its impact on freedom of the press and freedom of thought.

    Telecom Minister Raziuddin Ahmed Raju said that Channel 1 was temporarily suspended because it violated the rules of the broadcasting act. Under Bangladeshi law, TV stations are not allowed to use “transferable” equipment and licences. By contrast, Channel 1 was using equipment owned by other companies, something the minister called “a complete breach of the law”.

    For the minister, the government had no partisan motive to suspend the broadcaster. “We did not even consider who the owner is. If we had done so, many other channels would also have been closed."

    Channel 1 was established on 1 June 2005; it began official broadcasting on 24 January 2006. It employs 400 people and is the brainchild of Giasuddin Al Mamun, a controversial businessman involved in a number of criminal cases.

    Bangladesh has 15 private radio and TV channels. Human rights groups are concerned that the suspension of Channel 1 might negatively affect press freedom and favour censorship.

    Channel 1’s director Mazidul Islam said the station provided the Bangladesh Telecommunication Regulatory Commission (BTRC) with all the relevant documents in the case. He blamed Prime Bank, which had bought the equipment on the station’s behalf, for the problem.

    However, the BTRC did not buy that argument and decided instead to suspend its licence, temporarily.

    e-mail this to a friend Printable version










    See also

    29/12/2008 BANGLADESH
    Elections begin in Bangladesh amid tight security
    At least 50,000 soldiers and 600,000 policemen are deployed to secure polling stations. Local and foreign observers are monitoring the process. Peace and stability are needed to attract foreign investments.

    12/06/2006 BANGLADESH
    Opposition "besieges" Dhaka, more than 500 people hurt
    Opposition parties take to the streets demanding new electoral law and expulsion of Islamic fundamentalists from government, threatening to boycott upcoming elections. Prime Minister orders preventive arrests and deploys 18,000 policemen and paramilitary forces.

    16/11/2010 BANGLADESH
    Nationalist party activists clash with police
    Opposition leader Begum Khaleda Zia is expelled from her home, sparking protests in the capital and elsewhere. Dozens of people are injured. The former prime minister had been living in the house for the past 30 years.

    13/05/2008 BANGLADESH
    Doubts remain in Dhaka over elections under a state or emergency
    After postponing elections for more than a year, the provisional government announces elections for the third week of December. But the announcement does not mention whether after 16 months the state of emergency will be lifted or not. Discussions with the main parties are bound to be difficult.

    25/10/2006 BANGLADESH
    Still disagreement over electoral reform in Bangladesh

    A caretaker government should take over on October 28 and run the country till the January 2007 elections. But the ruling party and the opposition alliance are still at loggerheads over who shall head the interim administration. Awami League is urging the population to take to the streets in protest.





    Editor's choices

    RUSSA - VATICAN
    Vatican and Russian orthodox scholars debate history and Ostpolitik

    Vladimir Rozanskij

    The conference begins tomorrow and continues until June 21. Joint work was blocked in 2002 over allegations of "proselytism" against the Russian Catholic Church. Change of climate after the meeting between Francis and Kirill in Havana in 2016. Russians prefer to talk about common mission to the world rather than unity of the united Church in the first 10 centuries.

     


    LAOS - VATICAN
    The “strength of the Church is within the small churches”, says Laos’s first cardinal

    Weena Kowitwanij

    On 21 May, Pope Francis announced his nomination, a surprise for Laos’s 50,000- strong Catholic community. It is a “baby Church” that experiences the first proclamation and is turned towards Tribals and animists. "Some of the most serious problems are the shortage of personnel and the quality of education,” the prelate said. "Some people think that being a cardinal is an honour,” but for Mgr Mangkhanekhoun it means advising the pope on how to “solve problems.”


    AsiaNews IS ALSO A MONTHLY!

    AsiaNews monthly magazine (in Italian) is free.
     

    SUBSCRIBE NOW

    News feed

    Canale RSScanale RSS 

    Add to Google









     

    IRAN 2016 Banner

    2003 © All rights reserved - AsiaNews C.F. e P.Iva: 00889190153 - GLACOM®